KARATE OSTROWIEC Kontakt: 608-730-600 taishi@vp.pl |
KARATE OSTROWIEC GRADACJA STOPNI |
Powrót do strony głównej | |
Kontakt: 608-730-600 lub taishi@vp.pl |
|
KARATE W OSTROWCU ŚW.
Trenując jakąkolwiek sztukę walki należy pamiętać, że w sztukach i
sportach walki poziom zaawansowania oznacza się za pomocą odpowiednich
kolorów pasa. W takim oznaczeniu niektórzy dopatrują się bardzo starych
wzorców chińskich, a w nowożytnych sztukach walki po raz pierwszy kolory
pasów wprowadzono je w judo. Tam także wprowadzono podział na stopnie,
zwane później stopniami wtajemniczenia. Potem wprowadzono je ró
1)nież w innych
sztukach i sportach walki. Każda sztuka walki z czasem wykształciła
własne wymagania egzaminacyjne i własny system stopni. Często zdarza się
tak, że poszczególne sztuki walki zmieniają swoje wymagania
egzaminacyjne a także sposoby oznaczania stopni.
Powszechnie uważa się, że podział na stopnie został sztucznie
wprowadzony przez przywódców organizacji karate. W odległej przeszłości
nie było potrzeby dzielenia poziomu zaawansowania uczniów. Działo się
tak dlatego, że – nie licząc armii – każdy nauczyciel karate miał na
tyle mało uczniów, by znać dobrze każdego z nich. W momencie, gdy
uprawianie karate stało się na tyle popularne, że zaczęto je traktować
jako masową formę aktywności ruchowej, zaszła konieczność wprowadzenia
podziału na stopnie. Działo się tak dlatego, by osoby ćwiczące w
poszczególnych klubach reprezentowały ten sam poziom. Niestety, są to
założenia z góry niemożliwe do zrealizowania, ale w przybliżeniu powinno
wyglądać to tak, że im wyższy stopień, tym wyższe umiejętności.
Założenia na poszczególne stopnie zostały tak ułożone, by na dany
stopień ćwiczący poznał określoną ilość materiału, na następny stopień
kolejną partię materiału itd. itp.
Jednakże nie można wykluczyć, że wprowadzenie stopni w nowożytnym
karate było spowodowane bynajmniej nie starą tradycją, lecz nowoczesnym
podejściem do sposobów nauczania. Tak się bowiem składa – i tak wynika z
moich doświadczeń, że nie sposób realizować procesu nauczania bez
egzaminów na kolejne stopnie. Człowiek ma bowiem tak skonstruowaną
psychikę, że – by robić postępy – musi być oceniany przez innych.
Podobnie jest też i w szkole. Uczniowie mają różnego rodzaju sprawdziany
wiadomości, pisemne i ustne. Gdyby nie to, nikt by się nie uczył.
Podobnie jest też w karate. Jeśli ktoś nie ma odpowiedniej motywacji, po
prostu się nie uczy. W niektórych przypadkach może być tak, że motywacją
jest chęć nauczenia się czegoś, zdobycia szybkich umiejętności walki,
fascynacja sztuką, w skrajnych przypadkach – chęć zemsty itp.
W przeszłości, gdy człowiek mógł posługiwać się techniką walki na
co dzień i w licznych wojnach, potrzeba zdobycia takich umiejętności
również mogła być na tyle duża, że egzaminy stawały się niepotrzebne.
Tak czy owak istnieje kilka osób na tysiąc przychodzących na treningi,
które nie potrzebują egzaminów, by robić postępy. W pozostałych
przypadkach jest dokładnie odwrotnie.
Z moich osobistych doświadczeń wynika, że jeśli ktoś uczestniczy
w treningach, a nie podchodzi do egzaminów, uczy się przez kilka
miesięcy (około pół roku), a potem zaczyna się uwsteczniać. Dotyczy to
wszystkich, bez względu na wiek, choć najbardziej widoczne jest u
dzieci. Dorośli mogą sobie jakoś z tym poradzić, nawet podświadomie.
Dlatego też zdawanie egzaminów na kolejne stopnie wtajemniczenia
ma kluczowe znaczenie dla postępów w karate.
Jeśli mówimy o egzaminach, to warto zwrócić uwagę na to, że na
przełomie wieków nastąpiła zmiana pokoleniowa w sekcjach karate.
Wcześniej głównymi uczestnikami zajęć była młodzież i dorośli. W XXI
wieku większość ćwiczących to dzieci.
Wraz z tą zmianą zaczęto wprowadzać w różnych stylach specjalne
wymagania egzaminacyjne dla dzieci. Są one różne w różnych stylach.
Niektóre sztuki walki nie posiadają do dziś odrębnych wymagań dla
dzieci.
Potrzeba wprowadzenia odmiennych wymagań dla dzieci, a odmiennych
dla młodzieży i dorosłych wiąże się z całym procesam szkolenia oraz
odmiennymi zdolnościami motorycznymi u dzieci. Bez względu na to, jak by
dziecko nie trenowało, nie zdobędzie takiej siły jak dorosły, ani
szybkości, ani wytrzymałości itp.
Dlatego też konieczne jest wprowadzenie dla dzieci odmiennych
stopni. Ponadto rozciągnięcie skali stopni rozwiązuje również problem,
który już wcześniej opisałem, a którym jest konieczność ciągłego
poddawania się ocenie dla robienia postępów.
Poniżej
podaję podział, jaki obowiązuje w systemie Tsunami:
Początkujący bez stopnia – pas czerwony
10 kyu –
pas biały
9 kyu –
pas biały z jedną czarną belką
8 kyu –
pas biały z dwoma czarnymi belkami
7 kyu –
pas żółty
6 kyu –
pas pomarańczowy
5 kyu –
pas zielony
4 kyu –
pas niebieski
3 kyu –
pas brązowy
2 kyu –
pas brązowy z jedną czarną belką
1 kyu –
pas brązowy z dwoma czarnymi belkami
1 dan –
pas czarny z jedną białą belką
2 dan –
pas czarny z dwoma białymi belkami
3 dan –
pas czarny z trzema białymi belkami
4 dan –
pas biało-czarnyx
5 dan –
pas czarno-białyx
6 dan –
pas biało-czerwonyx
7 dan –
pas czerwono-białyx
8 dan –
pas czerwono-czarnyx
9 dan –
pas czarno-czerwonyx
10 dan –
pas czerwony
x
Na te stopnie dopuszcza się oznaczanie poszczególnych stopni za
pomocą pasa czarnego z odpowiednią ilościa białych belek.
|
||
.
Polska
Federacja karate do Tsunami.
2. Ostrowiecki Klub Karate 3. Biblioteka Narodowa 4. Facebook Klub Karate w Ostrowcu 5. Facebook Karate Tsunami 6. Karate Bydgoszcz 7. Karate Ostrowiec you tube 8. MOSiR Ostrowiec 9. Zespół muzyczny Komfort 10. Karate Tsunami Konin www.karateostrowiec.pl www.karatewostrowcu.pl |
|||
Ostatnia aktualizacja tej witryny:30-08-16